Wednesday, December 31, 2008

Tahun Baru = Cuti Umum

Selamat tinggal 2008, Selamat datang wahai 2009. Tahun datang dan pergi silih berganti, setiap awal dan hujungnya disambut dengan bermacam-macam agenda. Rata-rata manusia bergembira dengan hadirnya tahun baru, entah apa yang diraikan, aku sendiri tidak pasti. Adakah meraikan umur yang semakin menjengah mati? Atau meraikan kejayaan yang diraih dalam masa setahun yang dilalui, mungkin juga meraikan kegagalan azam tahun lepas yang tidak sempat dulinaskan, atau bergembira sekadar kerana melihat orang lain bergembira.
Apa yang pasti, ada satu alasan untuk semua orang bergembira, iaitu tahun baru semestinya cuti umum.Cuti! Bermakna tak perlu pergi bekerja, tak perlu ke sekolah, tak perli ke kuliah dan sebagainya. Namun tinggallah tahun baru sekadar cuti umum tahunan yang diraikan. Apalah sangat dengan cuti umum, dalam setahun terlalu banyak cuti umum, mengapa tidak diraikan seperti meraikan cuti umum tahun baru?Ah, musykil.
2009...hadirmu selepas beberapa hari tahun baru Hijrah diraikan. Ya, tahun baru adalah untuk berhijrah. Kini aku mengerti akan pengertian tahun baru...ya, hijrah. Berhijrahlah dari segala yang buruk kepada yang baik, dari yang negatif kepada yang positif. Hijrah!!!!

No comments:

Post a Comment